Přejít k hlavnímu obsahu

Z materiálů,  které vytvořilo naše KPC  Hradec Králové, jsme připravili návrh jak uspořádat  tematický plán pro jeden školní rok. 

Nejprve trochu teorie

Modul jako základní jednotka pro sestavení programu pro systematickou katechezi dětí - více ZDE

1. varianta - Metodiky na celý školní rok pro 1. stupeň základní školy

1. pololetí

1. BLOK

ADVENT 

VÁNOCE

  • Reportáž z Betléma (Jeho velikost v protikladu chudoby)
  • S Mudrci za hvězdou (Slavnost Zjevení Páně)
  • Okolo Betléma - období i po Novém roce (Sv. Štěpán, Svátek svaté rodiny, Svátek Svatých Betlémských dětí, Sv.  Carlo Acutis, Svátek s v. Silvestra, Slavnost Matky Boží Panny Marie, Slavnost Zjevení Páně)

2. pololetí

2.    BLOK

POSTNÍ DOBA

  • Kde jsi? – lapbookmůže být zařazeno i na začátku školního roku (pozitivní vztah k sobě samému a ke světu, vlastní jedinečnost a jedinečnost druhého, uvědomění se, že právě mě má Bůh rád, Bůh zná každého jménem a má nás rád bezpodmínečnou láskou)

VELIKONOCE

  • Když se řekne kamarád (vzájemné vztahy ve skupině, fáze konfliktu a jeho řešení, zrada, samota/odpuštění, naděje, láska)
  • Zůstaň s námi! (Zmrtvýchvstání, zneužití moci v době Ježíšově i v době současné, manipulace, vítězství nad zlem a smrtí, odpuštění)      

3.    BLOK

  • Laudato si – Tobě buď chvála – O péči o společný domov - může se prolínat celým školním rokem, nemusí zůstávat jako celek (křesťanské základy ekologické výchovy, výchova k postoji odpovědnosti za svět, boží stvoření v přírodě, místo člověk v řádu stvoření, evangelium stvoření, člověk jako součást stvoření, modlitba chvály)

2. varianta 

Kamarád v nebi 

Kamarád v nebi je projekt, který vznikl na našem Katechetickém a pedagogickém centru a který nabízí možnost vybrat si svého kamaráda mezi těmi, kteří přijali Boha do svého života a odpověděli na jeho volání. Projekt má široké využití, je určen nejen pro výuku náboženství a katecheze, ale pro všechna společenství ve farnostech. Je koncipován jako jednodenní program, který lze použít i na celý víkend nebo rozdělit do pravidelných každotýdenní vyučovacích hodin. Dá se použit i jako celotáborová hra. Projekt obsahuje deset jednotlivých programů věnovaných deseti osobnostem  a lze s ním pracovat po celý školní rok. Cílem projektu není jen získat informace ze životopisů světců, ale především ukázat dětem hlavní myšlenky vybraných osobností, jejich postoje…Například u Carla Acutise se tak snažíme ukázat, jak mohou být sociální sítě a online svět využity k dobrým věcem a ke slávě Boha, u svatého Františka z Assisi vyzýváme k zamyšlení se nad stvořením a životním prostředím, které je naše společné dobro a zodpovědnost nás všech a Josefa Toufara zase představujeme jako člověka, který může inspirovat mladé lidi svoji odvahou, otevřeností a být pro ně hodnotovým majákem v rozbouřené době. Programy jsou založeny na hrách a aktivitách, které v dětech vyvolávají zážitky či zkušenosti, které mohou propojit se životem či myšlenkami daného světce či osobnosti a zamyslet se nad jejich podstavou a hloubkou. Aktivity jsou velmi různorodé a každý si může daný program uzpůsobit dle svých možností, věku dětí, složení skupiny či prostředí.

Přihlásit se k odběru Podle čeho učit